Gratis opskrift

I: 2016 Dato: torsdag, august 11, 2016 Hit: 8530

I dag er det min fødselsdag, og i den anledning er her en gratis opskrift på et halsrør. Opskriften er nem at gå til og kræver kun et enkelt nøgle Silla.

Denne opskrift blev til, da jeg skulle teststrikke det første nøgle Silla, som jeg havde fået fra spinderiet for at se, hvordan det var at arbejde med. Og jeg blev bestemt ikke skuffet! Det er blødt som smør og holder sig pænt længe uden at fnugge og filte. Jeg besluttede mig for at strikke et halsrør (eller en 'cowl' som det hedder på engelsk), fordi det passede så fint med at jeg kun havde et enkelt nøgle, og fordi garnet er så blødt og luksusagtigt, at jeg gerne ville have det helt tæt på huden.

Opskriften er helt enkel: et rør, der er lidt bredere forneden og så bliver smallere opad. Hulmønsteret er ikke kun til pynt, men sørger også for at det færdige resultat bliver ekstra blødt og luftigt.

Hvis du strikker ud fra denne opskrift, vil jeg rigtig gerne se det færdige resultat, så husk at lægge det op på Instagram med #cleogarn.

Skriv til mig på info@cleo-garn.dk, hvis du gerne vil have opskriften tilsendt som pdf.

HALSRØR MED DIAGONALT HULMØNSTER

MATERIALER

40 cm rundpind 5 mm. 1 nøgle Silla fra Cleo Garn (100 g/230m). Farven på billedet er en unikafarve, og er ikke pt. mulig at bestille.

Strikkefasthed: Ca. 15 masker pr. 10 cm. i retrillestrik.

FÆRDIGE MÅL

Ca. 34 cm (bredeste sted) x 45 cm

OPSKRIFT

Slå 108 masker op og strik rundt. Strik 6 pinde retriller, dvs. skiftevis 1 pind ret og 1 pind vrang. Tag derefter 7 masker ind jævnt fordelt på næste pind. Strik 7 pinde retriller og tag derefter 6 masker ind jævnt fordelt = 95 masker.

Strik derefter mønster således:

  • Pind 1: *6 ret, slå om, 2 ret sammen*. Strik fra * til * pinden ud, i alt 12 gange. (Der er 1 maske for lidt på omgangen til at færdiggøre mønsteret, så du strikker den første maske fra sidste omgang med. Mønstret rykker sig derved 1 maske på hver pind, og det skaber den diagonale effekt. Det betyder også, at begyndelsen på omgangen flytter sig 1 maske for hver pind du strikker.)
  • Pind 2: Strik alle masker vrang.

Gentag disse to pinde 13 gange, eller til arbejdet måler ca. 15 cm i alt. På næste mønsterpind tages nu ind på følgende måde: *5 ret, 2 ret sammen, slå om, 2 ret sammen*. Gentag fra * til * omgangen ud. Der er nu taget 1 maske ind i hver kolonne mellem hullerne = 83 masker.

Fortsæt i mønster indtil arbejdet måler ca. 25 cm i alt. Tag ind igen som ovenfor ved at strikke 2 ret sammen i hver kolonne mellem hullerne = 71 masker.

Fortsæt i mønster (4 ret, slå om, 2 ret sammen) til arbejdet måler ca. 40 cm i alt.

Strik derefter ca. 20 pinde retriller (alt efter hvor meget garn du har tilbage) og luk løst af på næste pind.

MONTERING

Hæft enderne og fugt arbejdet. Stræk det i facon og lad det tørre fladt.

Kommentarer

Skriv en kommentar