Hvad skal jeg strikke af mit minisæt?

I: 2017 Dato: søndag, november 12, 2017 Hit: 1874

De søde små minisæt frister som en pose lækker fredagsslik med alle de fine farver. Men hvad skal man dog egentlig finde på at strikke af dem? Det har jeg fået mange spørgsmål om, og her vil jeg prøve at give et par bud på, hvad man kan strikke af de fine små nøgler.

Jeg er ret vild med alle de muligheder for at sætte farver sammen, som et minisæt giver, hvor man slipper for at købe et helt nøgle garn bare for at kunne sætte en kontrastfarve ind eller lave striber på en babytrøje. Men det kan også være lidt svært nogle gange at finde ud af, hvordan man bedst udnytter de fine farver, hvis ikke man har en opskrift lavet specielt til dem. Herunder er et par forslag til forskellige måder at sætte dem i spil på.

(Du kan finde FNUG minifed her. Der er fem farver, 20g af hver, så du får 100g i alt.)

Tag en simpel opskrift og tilføj farver i form af farveblokke eller striber.

Her kan du frit bruge din fantasi og blande farverne som du selv synes. Fordelen er, at du frit kan vælge hvordan det skal se ud, mens ulempen kan være, at du ikke kan være sikker på, at der er garn nok til det, du har planlagt. Men hvis du er frisk på at improvisere, er det er rigtig god mulighed. Jeg anbefaler at bruge en forholdsvist enkel opskrift, som er nem at ændre på, fx den fine rillebluse fra Mayflower (som også er gratis, hurra!) Her kan du fint strikke en af de mindste størrelser af de 100g garn, du får i et minisæt, og du kan lave smalle eller brede striber, mikse farverne i en gradient eller bare strikke derudaf i hver farve, til du løber tør.

Det er også super nemt at tilføje striber til et enkelt halstørklæde eller halsrør. Eller strik et par stribede vanter eller en hue.

Find en opskrift, der er lavet til formålet

Nogle gange vil man bare gerne være sikker på, hvordan resultatet bliver, og det er ikke alle, der har lyst eller evner til selv at skulle regne matematikken ud. Heldigvis er der så en række dygtige designere, der allerede har gjort alt arbejdet for os og skabt en bunke smukke designs, der er perfekte til mininøgler. Her er et par forslag i forskellige kategorier.

HALSRØR 

Det her er nok den største kategori af designs, for der er bare så mange muligheder for at lege med farver, når faconen er enkel. Her er et par af dem, jeg godt kan lide.

Vortex Cowl af Janina Böttger. Gratis. Fås på engelsk og tysk. Kræver et ekstra nøgle til bundfarve.

Gratifying af Sarah Jo Burch. Gratis. Engelsk.

Gradient Band Cowl af Joji Jocatelli. Ikke gratis. Engelsk. Kræver to ekstra nøgler til bundfarve.

SJALER 

Sjaler er også perfekte til at lege med mønstre og farver, og der er mange muligheder. Her er to fine designs.

Beastkeeper af Justyna Lorkowska. Ikke gratis. Kræver tre ekstra nøgler i bundfarve.

Taurid.JPG

Taurid af Taiga Hilliard Designs. Ikke gratis. Fås på engelsk. Kræver to fed ekstra til bundfarve.

BABYSTRIK

De 100g i minisættet kan kombineres med en bundfarve, og så har du rigeligt med garn til baby/småbørnsstrik.

Himmelblå af DROPS Designs. Gratis, fås på dansk. Kræver 1-2 fed ekstra til bundfarve. 

Princess Dora af DROPS Designs. Gratis, fås på dansk. Kræver 1-3 fed ekstra som bundfarve. Er skrevet til 4 kontrastfarver, så der skal flyttes lidt rundt på farverne, hvis du vil bruge fem minifed - det gælder også trøjen ovenfor.

Sweater af Berit Ramsland for Viking Garn. Gratis, fås på dansk. Kræver 1-2 fed ekstra til bundfarve. Skrevet til 4 kontrastfarver.

SWEATER

Her er en fin mulighed for at tilsætte lidt farvespil til en ellers enkel sweater. Samme koncept kunne fint bruges på en opskrift, du allerede har med enkle striber eller en farvegraduering, hvor du gradvist skifter fra den ene farve til den anden. 

The Berlinknits Sweater af Isabell Kraemer. Ikke gratis, fås på engelsk, tysk og italiensk. Kræver ca. 4 fed ekstra til bundfarve.

VANTER

Hampton Woods af Sandra Buzza. Gratis, fås på engelsk.

Det var, hvad jeg havde fundet frem til denne gang. Jeg håber, du er blevet inspireret til dit næste strikkeprojekt!

Alle billeder tilhører designerne.

Kommentarer

Skriv en kommentar